Starbucks we Francji

Niemal dziesięć lat po wejściu na europejski rynek Starbucks nadal walczy o zwabienie kawoszy we Francji. Choć firma ma dobre wyniki w Stanach Zjednoczonych i stale rozrasta się w Azji, gdzie wciąż traktowana jest jako nowość, tu, na Starym Kontynencie, który dał początek kawiarnianej kulturze, nadal zmaga się z trudnościami.

starbucks francja

 

Starbucks właśnie rozpoczyna multimilionową kampanię, by przekonać do siebie większą liczbę europejskich miłośników kawy. Planuje między innymi ekskluzywne przeróbki setek swoich lokali, by dopasować się do zakorzenionej tu kawiarnianej kultury. Zamierza też dostosować swoje napoje i mieszanki, by zaspokoić wybredne regionalne gusta.

Francja może okazać się szczególnie dużym wyzwaniem. Paradowanie po paryskim bulwarze z papierowym kubkiem do kawy? Ca ne se fait pas! Tak się po prostu nie robi.

 

W ciągu ośmiu lat, w czasie których założono 63 francuskie kawiarnie Starbucks, firma ani razu nie odnotowała we Francji zysku. A w tych częściach Europy, w których zarabia, wzrost sprzedaży i zysków pozostaje daleko w tyle za wynikami z Ameryk i Azji.

 

Kryzys zadłużenia i zastój gospodarki w Europie są niewątpliwie jedną z przyczyn. Podobnie jak wysokie europejskie koszty wynajmu i siły roboczej, które odbijają się na zyskach bardziej niż w jakimkolwiek innym obszarze działań Starbucks. Jednak największym wyzwaniem może okazać się dostosowanie oferty firmy do różnorodnych europejskich smaków.

Starbucks bez wątpienia ma w Europie wielu fanów. Jego kawiarenki czy to w Amsterdamie, Berlinie, Londynie, czy nawet Paryżu są często wypełnione mieszkańcami miast, turystami i młodymi dzierżącymi laptopy ludźmi, dla których Starbucks jest synonimem amerykańskiej kultury popularnej.

 

Podczas gdy nowojorczycy kupują kawę na wynos (tego typu zamówienia przynoszą firmie największe zyski), ich francuscy przyjaciele lubią się rozsiąść i sączyć kawę. Dlatego Starbucks musi zainwestować potężne sumy, by w jego francuskich kawiarniach znalazło się dodatkowe miejsce do siedzenia, a także by wprowadzić inne udoskonalenia.

 

60 procent Francuzów woli espresso, a tylko 20 proc. jest w stanie przełknąć ”Americano”. Wielu jednak uważa, że espresso Starbucksa jest zbyt mocno palone, nawet jak na francuskie podniebienie. Dlatego zaledwie dwa tygodnie temu firma wprowadziła w Paryżu lżejszą, mniej intensywną odmianę espresso.

 

Jest też sprawa obsługi. By przydać bardziej ludzkich cech obsłudze w firmie uważanej za kawiarnianą sieciówkę, Starbucks na początku miesiąca wprowadził etykietki z imionami dla wszystkich swoich baristów w Europie.

 

W Paryżu firma niedawno zrobiła rustykalny lifting kawiarni w pobliżu paryskiej Opery. Przepastny lokal obok Luwru doczekał się współczesnego oblicza, w tym eleganckiego drewnianego baru. Zaś Starbucks w drogiej dzielnicy Boulevard des Capucines stał się miejscem urządzonym z przepychem, zdobionym aksamitnymi krzesłami, żyrandolami i sufitem ze złoceniami i cherubinami na błękitnym niebie.

 

Przechodzący przemianę Starbucks może czerpać z doświadczeń dwóch innych dużych amerykańskich sieci restauracji. W 1997 roku Burger King musiał zamknąć swoich 39 restauracji we Francji, gdy zawiodła jego strategia bezpośredniego przeniesienia amerykańskiego modelu na francuską ziemię, bez żadnych adaptacji.

 

Z kolei McDonald’s świetnie rozwinął się zarówno we Francji, jak i w reszcie Europy, wprowadzając zmiany w miarę potrzeb – na przykład stosując francuskie sery, musztardy i mięsa. Zachował lokalną architekturę w niektórych ze swoich modelowych restauracji, a ostatnio w paru lokalach stworzył kawiarniane strefy, by zadowolić stałych klientów kawoszy.

Tekst pochodzi ze strony http://biznes.onet.pl

 

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
Przeczytaj poprzedni wpis:
Disneyland Paris – darmowe wejście

Z okazji 20-tu lat działalności  Disneyland w Paryżu, Disney oferuje darmowy bilet na cały dzień do dwóch parków Disneylandu. Wejściówka...

Zamknij